Eerste dag in Orphanage Door of Hope - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Anne Beijer - WaarBenJij.nu Eerste dag in Orphanage Door of Hope - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Anne Beijer - WaarBenJij.nu

Eerste dag in Orphanage Door of Hope

Blijf op de hoogte en volg Anne

15 Januari 2014 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Hoi iedereen!

Super bedankt voor alle lieve reacties op mijn vorige reisverslagen!

De afgelopen dagen ontzettend veel gedaan, dus er even een paar dagen tegelijk:
Maandag 13-01, avond:
Vanmiddag zijn we even naar het strand geweest. Het water was nog wel koud, dus niet in de zee geweest en lekker even gelegen + rondgekeken. Alleen wat waaide het hard! PE wordt ook wel Wind City genoemd, daarom ook elke 5 minuten een zandstorm en dus zijn we na een uurtje weer teruggelopen.
Daarna hebben Petra en Cindy gekookt voor de groep: kip met rijst en ananas. Lekker, maar de ananas wat minder...
Het was wat stil bij het eten, er zijn vandaag 5 nieuwe vrijwilligers bijgekomen inclusief ons, dus iedereen moest nog wennen en elkaar leren kennen. Daarom ook daarna even een dipje bij Lauke en mij, veel ups en downs hier. Maar dat is normaal schijnbaar, dat vertelde Christa bij het afwassen omdat ze dat de eerste week ook heel erg had en nu vindt ze het super!
Nu weer lekker vrolijk, net meegevraagd naar de cocktailbar, we blijven lekker hier en gaan vroeg naar bed. Maar morgen wel mee naar de karaokebar :)

Dinsdag 14-01:
Vandaag begonnen in het weeshuis Door of Hope!
We werden opgehaald door Martijn, de coordinator, en hij vertelde van alles over het weeshuis en Mama Gladys, de oprichtster van het weeshuis.
We gaan de komende weken samen met Rosanne daar helpen, die er al een paar dagen is geweest en zij kan er dus veel over vertellen.
Daar aangekomen in een groot huis, maar te klein voor 35 kinderen en Mama Gladys, die er zelf ook slaapt samen met de kinderen. Ze slapen in tweetallen in 1 bed met ongeveer 10 andere kinderen op hun kamer. Dus als we binnenkomen is het heel druk, overal lieve kinderen tussen de 0 en 0 jaar oud.
Mama Gladys is er nog niet, dus we stellen ons vast voor aan de vaste vrijwilligers en begroeten de kinderen. Later komt Gladys, ze geeft ons een dikke knuffel en heet ons welkom.
Martijn heeft gezegd dat het het beste is om eerst alles te bekijken en om de kinderen en de vrijwilligers te gaan leren kennen. En dus ook niet meteen alles willen veranderen. Dat hebben we dus ook gedaan: lekker bij de kinderen gezeten, even voetballen, wat praten. En ook je haren doen en mijn bril op hun eigen gezichtje zetten, die vinden ze heel bijzonder.
Verder was er niet heel veel te doen; Mama Gladys was met wat mensen alles voor de eerste schooldag regelen, die morgen begint, en dus blijven Rosanne, wij en een vrijwilliger over om op de kinderen te passen. Morgen moeten bijna iedereen naar school, dus Lauke en ik hebben al een deel van de uniformen gestreken.
Het zal morgenochtend wel heel rustig zijn zonder al de kinderen, daarom gaan we wat plannen maken om er wat structuur in te brengen en Gladys wat verlichting te geven.

Woensdag 15-01, ochtend:
Gisteren naar de karaokebar geweest met Cindy en Petra, echt super leuk! Hele avond gedanst, en naar mensen geluisterd die echt goed kunnen zingen. Hier begint het 'nachtleven' rond 9u en is rond 12 weer afgelopen, dus waren we rond 12u weer thuis met de taxi.
Vandaag beginnen we wat later in het weeshuis, rond 10.00u pas omdat Richard eerst de rest van de vrijwilligers wegbrengt.

Dit waren de afgelopen dagen!

Liefs,
Anne

• 15 Januari 2014 - 16:45

Moniek:

Hoi Anne, super leuk om te lezen hoe jullie het daar hebben!Veel plezier hè meisje, ik denk dat ze daar wel erg blij zijn met jullie.
    Dikke kus, tante Moniek

• 15 Januari 2014 - 16:58

Marjorie:

Ha Anne, ik kan me voorstellen dat je in het begin af en toe in een dipje zit. Moe van de reis en alle spanningen van de aanloop naar dit avontuur moeten er ook een keertje uit ;) Werk lekker afwisselen met plezier maken met Lauke en nieuwe vrienden en bekenden haalt je er vast weer snel uit!! Xx

• 15 Januari 2014 - 17:16

Saskia Goutziers:

Hi Anne,

Wat een avontuur ben je aan het beleven!
    Die ups & downs zijn heel normaal. Klinkt bekend, maar gaat over.
    De lieve gezichtjes van de kids zullen veel goedmaken.

Ga je ze ook hockey leren? Lijkt me geweldig voor ze.

Geniet van deze bijzondere tijd. Voordat je het weet zit je weer in NL.

Veel liefs uit Bonaire.
    De Goutziersjes

• 15 Januari 2014 - 17:54

Janneke:

Hai Anne,
    Logisch dat je een dipje hebt zo in het begin toch?
    De rest van het verslag klinkt super! Grappig van je bril inderdaad; dat is bij zulke kindjes iets bijzonders natuurlijk

• 15 Januari 2014 - 19:23

Karlijn :

Ha lieve Anne,

Wat ontzettend leuk om je berichtjes te lezen, zo'n feest van herkenning voor mij met al die indrukken en spannende dingen. Maar o zo mooi, Zuid-Afrika! Voor je het weet gaat het een beetje als thuis voelen! Geniet ervan samen met je vrienden daar, ik blijf je volgen via deze verhalen!

Liefs,
    Karlijn (en natuurlijk van Hidde en Joris een dikke knuffel)

• 15 Januari 2014 - 20:30

Sara:

Lieve anne
    Echt heel leuk om te lezen wat jij allemaal meemaakt in afrika :) ik wens je heel veel plezier en tot de volgende keer op de site
    Xxx sara

• 15 Januari 2014 - 21:04

Fenna:

Heey Anne,

Super leuk om allemaal te horen hoe het daar gaat!!
    Lijkt me fantastisch zo'n strand en zo'n lekker weertje en natuurlijk super schattige kindjes.
    Heel veel plezier en ook veel succes!

-xxx-jes Fenna

• 19 Januari 2014 - 15:11

Tante Rie Uit Ruurlo:

wat fijn anne dat je hiervoor hebt gekozen. de ups en douwns horen erbij en maken je alleen maar sterk. dit is een mooie kans in je leven. en je kunt het / veel liefs en knuffel .tante rie.

• 19 Januari 2014 - 19:59

Akkie En Pim:

Hoi Anne
    Prachtig hoor om te lezen waar jullie mee bezig zijn. Heel wat anders he dan het luxe Nederland. Wij gaan je volgen, want volgens ga je nog mooie dingen meemaken.
    Groetjes
    akkie en Pim