Eerste weekje - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Anne Beijer - WaarBenJij.nu Eerste weekje - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Anne Beijer - WaarBenJij.nu

Eerste weekje

Blijf op de hoogte en volg Anne

21 Januari 2014 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Lieve allemaal,

Alweer een paar dagen geleden dat ik iets op mijn reis blog geschreven heb, hier daarom de afgelopen paar dagen.

Donderdag 16-01:
Gisteren weer een dagje geholpen in het weeshuis. Eerst hebben we de jongenskamer en hun badkamer helemaal schoongemaakt en opgeruimd. Volgens mij was er al weken niets meer aan gedaan, het was zo vies!
Die dag ervoor hadden we al wat plannen bedacht en deze hebben we uitgeschreven we hebben het er even met Mama Gladys over gehad. We willen zwemlessen gaan geven, daar was ze super enthousiast over. Ook willen we wat aandacht gaan besteden aan lezen en typ les geven aan de kinderen die niet naar school gaan. We gaan proberen om met de kinderen de moestuin op te ruimen en deze daarna ook bij te houden, zodat ze hiervan veel voor het koken kunnen gebruiken.
En daarnaast gewoon wat meer gezamenlijke activiteiten en spelletjes zoals Twister.
Rond 1u kwamen de kleinste kinderen thuis van school, wat huiswerk gemaakt en even spelen. Toen nog de kinderbijbel voorgelezen aan 2 meisjes, die ondertussen mijn haar deden(allemaal staartjes, haar spul en klemmetjes erin)
Eenmaal terug lekker op bed gelegen en pizza gegeten. Super lekker, elf gemaakt! 's Avonds met Cindy en Stephanie het spel '30 seconds' gedaan, net verloren :( maar het was wel heel gezellig! Daarna nog even snel de woonkamer versierd voor Stephanie, want die wordt morgen 28.

Dan vandaag: Wat later begonnen in het weeshuis omdat alle kinderen morgen naar school zijn, en dan zijn er alleen maar huishoudelijke klusjes. We hebben wat boodschappen gedaan met Phila en Noma, zij gaan niet naar school. Phila heeft speciaal onderwijs nodig, kan zich niet goed concentreren en Noma is al 18, ze wil graag iets met nagels/haar gaan doen of ze wil zangeres worden, ze kan heel goed zingen! Dus wat lekkere dingen gehaald, Noma op blote voeten(is ze gewend, zei ze).
Eenmaal terug hebben we de kleinste kinderen opgehaald van school. Daarna heb ik met Mazwimahle een uur woorden die beginnen met letters uit het alfabet geoefend. Lekker muziekje op de achtergrond, en op een gegeven moment draaide Thriller van Micheal Jackson. Middenin een woord zegt Mazwimahle: ''Wait, I have to dance.'' Deed toen allemaal moves en daarna weer verder met het alfabet.
Toen met de meiden nog even wat nagels gelakt; alles onder de roze, groene en glitter nagellak.
Rond half 5 weer naar huis en nog even naar het strand geweest. Daarna lekker gegeten en cake als dessert voor Stephanie's verjaardag. We wilden eigenlijk nog ergens cocktails gaan drinken, maar we hebben 2 zieken dus dat wordt dit weekend.

Vrijdag 17-01:
In de ochtend niet veel gedaan in het weeshuis, de kinderen waren naar school: de kastjes schoongemaakt en een schema voor volgende week gemaakt.
Eenmaal thuis heeft Lauke een noedelei gebakken en toen naar het strand gegaan, waar Christa later bij ons kwam liggen. Lekker in de zee gezwommen en met de golven mee gedoken. Ook lekker bruin geworden vandaag, de zonnestralen voelen niet extreem heet omdat het wat waait.
Thuis weer lekker gekookt door Ilse en Mariana: een Braziliaanse maaltijd, kip + spaghetti en cheese/mushroom saus.
Daarna een paar uurtjes buiten gekletst met z'n vijven en de hond Google, lekker wat gedronken en gegeten en over van alles en nog wat gekletst. Ook al overlegd, wat gaan we dit weekend doen? :
- zaterdag: naar groot winkelcentrum en het strand.
- zondag: relax day, naar het strand.

Zaterdag 18-01:
In de ochtend naar een heel groot winkelcentrum geweest met 8 vrouwen, opgesplitst en 2 paar schoenen een lange jurk gekocht voor ongeveer 280 Rand = €20. Alles is hier echt heel goedkoop!
Ondertussen met z'n vieren even snel wat gegeten: chickenburger, frietjes en Fanta.
Eenmaal terug ook nog met iedereen naar het strand gelopen, lekker zonnen en zwemmen in de zee. Het werd wat bewolkt, dus na een uurtje of 2 weer teruggegaan.
Daarna voor het eerst geskypt met mama, Irma, Robert en Timo! Mama was bij hun thuis om over ons te kletsen ;) echt super leuk!
Daarna in de avond richting Primi om daar super lekker te gaan eten met de groep. Als afsluiting met bijna iedereen naar Cubana gegaan en daar een paar cocktails gedronken.

Zondag 19-01:
Lekker uitgeslapen vandaag, toen even ontbeten en de kamer opgeruimd kleren gewassen. Met de hand, echt Afrikaans haha!
Toen zijn we naar de wekelijkse markt geweest, echt hele mooie spullen! Niks gekocht, we hadden geen geld bij omdat we daarna naar het strand zijn gegaan. Maar volgende week zeker terug!
Thuis hebben Lauke, Stephanie en ik de braai(BBQ) voorbereid: gepofte aardappelen, hamburgers, sausage en sausjes!

Dit was alweer het eerste weekje, echt heeeel snel gegaan!

Dikke kus,
Anne

• 21 Januari 2014 - 10:58

DLT:

he anne net jou verhaal gelezen goed bezig met al dat voorlezen eten maken en de kinderen opvangen en poetsen dat wordt nog wat met jou, wat een mooie strand jij moet wel opassen dat jij na al dat junkfood nog in jou mooie gele jurk past als je klaar ben met jou afrikareis. gisteren hier eerste training gehad, maar is niet doorgegaan want hat maar 5 dames, echt ik baal er van, is nu voor een hoop dames proefwerkweek , maar volgende week is dit weer over. Ik blijf je volgen XXXDLT

• 21 Januari 2014 - 13:59

Marianne (Buurtjes Belverenlaan):

Hoi Anne,
    Leuk om af en toe iets te lezen hoe je het maakt.
    Ik wist niet welke datum je zou vertrekken, anders was ik je nog even gedag komen zeggen.
    Geniet van je stage, van alle mooie indrukken, en maak er iets van.
    Groeten van ons allemaal!
    Marianne

• 21 Januari 2014 - 22:58

Eus Beijer:

Hoi Anne,
    Wat een ervaringen doe je toch op! Leuk om te lezen dat jullie ook je eigen plannen inbrengen. Volgens mij is er een goede mix van werken en ontspannen. Het klinkt in ieder geval allemaal super leuk.
    Liefs, Eus en familie

• 22 Januari 2014 - 15:47

Annet:

Hoi Anne,
    Leuk om je verslag van de laatste dagen te lezen. En de foto's te bekijken. Heerlijk weertje daar zeg. Ik krijg de indruk dat jullie er echt al goed inkomen. Allerlei plannen en ideeën; gezellig ook om met zo'n clubje wat te ondernemen en de boel te verkennen.
    Blijf lekker genieten Anne en groetjes aan Lauke.
    Lieve groet,
    Annet.

• 22 Januari 2014 - 18:10

Laura Priems:

Heee Anne,

Leuk om te lezen dat je het daar zo leuk hebt!!
    Veel plezier nog!!

XXXX Laura

• 22 Januari 2014 - 22:33

Eddy:

hoi anne,
    Fijn zo'n eerste week. een hoop indrukken maar ook veel lieve mensen. dat belooft nog veel...
    lieve groeten ook van harm en jonas
    eddy