Jeffreys Bay - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Anne Beijer - WaarBenJij.nu Jeffreys Bay - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Anne Beijer - WaarBenJij.nu

Jeffreys Bay

Blijf op de hoogte en volg Anne

27 Maart 2014 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Hee allemaal!

Alweer heel lang geleden en deze avond staat er niks op het programma, dus even wat over de afgelopen weekenden vertellen.

Zaterdag 8 maart een auto gehuurd en met Lucy en Lauke naar Tsitsikamma National Park gereden, ongeveer 2 uur rijden van hier, om mee te doen met een Tree Top Canopy Tour. Een beetje te vergelijken met een kabelbaan, maar dan 30 meter boven de grond in een super mooie omgeving en 10 van die kabelbanen achter elkaar. De langste is 94 meter en ook meteen de snelste, en er waren 2 kabelbanen die je met losse handen kon doen. Na 3 uur in de boomtoppen hebben we wat gegeten en toen weer begonnen aan de terugreis door de bergen, weilanden en bossen richting PE.
De dag daarna, zondag dus, zijn we naar het winkelcentrum gereden. Even wat gewinkeld en daarna naar de bioscoop geweest. Gewoon om een keer mee te maken, want het is hier maar R40 (ongeveer €2,50). Het is niet anders dan in Nederland, maar wel genoten van een leuke film :)

De volgende dag is de werkweek weer begonnen, en die dinsdag zijn we voor het eerst het township ingegaan. We gingen bij verschillende mensen langs om te kijken hoe het ging, samen met verpleegsters Thembeka en Liza. Gewoon lopend door het township, en iedereen was heel vriendelijk tegen ons. Volgens mij vonden sommigen mensen waar we binnen zijn geweest het zelfs wel gezellig, zo veel visite. Het township ligt vol rotzooi, er zijn geen verharden wegen en er lopen peuters alleen over straat, dus het is even wennen. Dat was eerst ook toen we mensen in de nutrition soep en brood gaven, maar daar ben ik ook al wel een beetje aan gewend. Raar eigenlijk, dat het wend terwijl het eigenlijk niet normaal is dat blanken, zwarten en 'coloured people' hier zo verschillen. Eerst gingen we naar een oudere man en zijn vrouw. Ze woonden in een 'shack', een huisje van golfplaten en hout. Het was er heel donker, vies en stond vol met meubels. Ook stond er een grote tv, die verkiezen ze dus boven een goed huis. Hun 'shack' was gebouwd voor hun andere huis die door de overheid is gebouwd, maar daar hadden ze geen sleutel van dus kan er nog niet in gewoond worden. De man was heel erg ziek geweest, en bij beiden werd de bloeddruk gemeten. Gelukkig was deze bij beide goed. Daarna zijn we naar een paar andere huizen geweest: vragen hoe het gaat, broden afgeven of gewoon even kijken. Wij zijn in huizen van de overheid geweest, in kleine 'shacks', maar ook in grote zelfgebouwde huizen met een eettafel en een mooie keuken. Er zit dus best veel verschil in. Toen hadden we de cliënten in het ene deel van Missionvale gehad, dus toen naar het andere deel gelopen. Daar staan geen huizen van de overheid, maar alleen golfplaten huisjes. We zijn bij een oude vrouw geweest, en daar haar suikergehalte en bloeddruk gemeten. Het was echt een vies huisje, het stonk en het was er donker. Dus er werd ook aangeraden door de verpleegsters om alle ramen, deuren en gordijnen open te houden. Want frisse lucht zorgt al voor een betere gezondheid.
Na de hele ochtend gewandeld te hebben en nog wat huisbezoeken te hebben gedaan, gingen we terug want het begon echt te warm te worden.

Woensdag: eerste ballroomlessen! Echt super leuk, gelukkig hadden we de dag van te voren de cha cha cha al geleerd van een paar meiden, want we moesten het al voor doen voor de groep. De leraar is een heel iel mannetje, maar kan goed dansen. Alle meiden en één jongen vinden het echt heel leuk!

Weekend 14/03-16/03:
Zaterdag weer een dag naar Tsitsikamma om met de hele groep Black Water Tubing te gaan doen op de Stormsriver. We stonden om 12 uur ingepland, dus zijn we van te voren nog een uurtje gaan mountainbiken door het bos. Watervalletjes tegen gekomen, en een slang gezien! Geen foto gemaakt, want toen wij langs kwamen met onze fietsen schoot hij de bosjes in. Daarna dus Black Water Tubing: eerst een uitleg gehad en daarna kregen we een wetsuit aan. Toen werden we met een soort jeep naar de plek gebracht waar we zouden starten. Wauw, echt super mooi! Het water was heel helder, en we hebben ieder apart in een band een deel van de rivier afgelegd. Sommigen woeste delen en kleine watervallen en andere delen alleen maar peddelen. Ondertussen om het nog leuker te maken, zijn we van een paar rotsen gesprongen in het water, de hoogste 8 meter!
Zondag zijn we naar de kerk geweest met een groepje. Daarna met z'n allen naar een super mooi strand om te gaan sandboarden en te braaien. Zwemmen kon niet, want het water was ijskoud en de golven waren te hoog. Eerst sandboarden: eigenlijk hetzelfde als snowboarden maar dan van zandbergen. Ik kon het echt goed, ging veel te snel. Dus na een paar keer proberen, maar gestopt en gekeken naar de rest die het wel echt goed konden! Daarna gebraaid op het strand, heerlijk, echt een van de leukste avonden hier. Broodjes zelfgemaakt door Junayne gegeten bij zonsondergang aan de zee...

Het weekend daarna zijn we die vrijdag naar Addo Elephant National Park geweest, iedereen was vrij omdat het een public holiday is. Na een uurtje rijden kwamen we in het park aan. We hebben voor 2 uur in de middag een game drive geboekt. Dus hebben we mooi een paar uurtjes zelf door het park te rijden. Olifanten, koedoe, pumba's, zebra's en nog wat kleinere dieren gezien. Daarna met de gamedrive in zo'n grote truck samen met de gids. Eigenlijk dezelfde dieren gezien, maar dan de olifanten van heel dichtbij. En andere routes genomen waar we met onze eigen auto niet mogen komen. Het park was heel mooi, maar ik heb meer genoten van de natuur en natuurlijk van de olifanten dan van alle andere dieren, want die hadden we al eerder gezien of waren niet echt bijzonder.
Zaterdagochtend naar Jeffreys Bay vertrokken om lekker een weekend in een van de meest bekende surfplaats van de wereld door te brengen. We verblijven in backpackers hostel Island Vibe, er hangt en beetje een hippie- en surfsfeer, echt bijna óp het strand. Lauke, Lucy en ik slapen in een heel mooi houten huisje met prachtig uitzicht op de zee.
Nadat we aangekomen zijn, hebben we even op het strand gelegen. Maar ook hier waait het te hard, net als in PE. Dus toen terug naar het hostel en ons voorbereiden de surflessen. De eerste in mijn hele leven! Wel al een keer windsurfen gedaan in Italië, maar dit is heel anders merkte ik al na uitleg. Iedereen kreeg een wetsuit en een surfboard en naar een super korte uitleg gingen we al het water in. Het ging nog best goed, op het begin al een keer best lang op mijn bord gestaan! Op een gegeven moment even een pauze gehouden, het water is heel zout dus even wat normaal water gedronken. We hadden echt geluk met het weer, 35 graden dus in het water was het super lekker. En er waren heel veel en hoge golven. Na een vermoeiende surfsessie, snel gedoucht en toen bij de Mexicaan gegeten. In Island Vibe zelf nog even wat gedronken als afsluiting van de dag.
De volgende dag zijn we 's ochtends gaan winkelen en daarna is een deel gaan paardrijden. Ik ben met de anderen op het strand gaan liggen. Er was geen wind, dus echt strandweer. En we wilden dolfijnen spotten, en ze kwamen! Echt een hele school (noem je dat zo bij dolfijnen?) van wel 40 dolfijnen kwam langs, gewoon dertig meter van het strand!

Maandag 24-03: Laatste werkweek in Zuid-Afrika. Vandaag een dagje mee helpen in de craft, het naaiatelier van Missionvale. En we hebben wat geleerd, zelf een tas gemaakt!

Vandaag hebben we meegeholpen in de nutrition. Brood, soeppoeder, maismeel en chips uitgedeeld aan mensen uit het township. Gisteren hadden dit ook gedaan, maar dan groente in plaats van chips en maïsmeel. En zo raar: sommigen mensen krijgen maïsmeel of groenten in plaats van brood, omdat dat op is aan het einde van de ochtend. En dan hoeven ze het niet! Ik snap er niks van, je hebt honger en krijgt gratis eten, dan pak je toch alles wat je pakken kan? Het was ook druk vandaag, veel mensen die van alles wilden wat er niet was. Dus een drukke ochtend gehad.
En nog ander nieuws: ik heb al jullie brillen weggeven aan de opticien in Missionvale! Hij kon ze goed gebruiken, omdat het stevige monturen waren en hij was er dus blij mee. Alle zonnebrillen met glazen zonder sterkte ga ik in het pakket doen voor Mama Gladys, de lieve vrouw van het weeshuis. We gaan er begin volgende week heen om gedag te zeggen, haar te bedanken en wat spulletjes te brengen, voor haar en voor de kinderen.

Morgen de laatste werkdag in Missionvale! We hebben onze planning wat gewijzigd en we vertrekken volgende week woensdag al naar Kaapstad via Jeffreys Bay (om nog een keer te surfen), Tsitsikamma, Plettenberg Bay, Wilderness, Oudtshoorn en Stellenbosch.
Jammer om hier weg te gaan, maar ik heb wel zin in iets nieuws. We hebben precies lang genoeg in Missionvale en PE gezeten, maar ik ga alle lieve mensen hier natuurlijk super erg missen!

Liefs, Anne

PS Foto's komen morgen of later op de avond, ik moet ze nog even op de computer zetten!

• 27 Maart 2014 - 18:45

Isabel:

Hi An,
    Fijn om te horen dat je het nog steeds zo leuk hebt!
    We hebben je kaartje ontvangen :)
    Lief dat je aan ons denkt, doen wij ook aan jou.
    Zondag vrienden 'weekendje' is toch wel een beetje anders zo.
    Geniet ervan en tot over een paar maandjes!
    Dikke kus en liefs van ons

• 27 Maart 2014 - 19:49

Annet Beijer:

Hoi Anne,
    Heb vandaag maar eens even rustig de tijd genomen om het laatste en voorlaatste verslag van je reis te lezen. Tsjonge jonge, wat een avontuur. Dat bungeejumpen vind ik echt zooo dapper van je. Ik kan me goed indenken dat je er een kick van kreeg, maar ik zou het echt niet durven en ook niet doen. Jullie dagen zien er gezellig uit. Wat zie je toch veel. Het lijkt me zo apart om deze andere wereld in het echt mee te maken, waarin ook de geuren zo anders zijn. Van de lekkere dingen die je eet tot aan de geur van armoede en ziekte. En dan volgende week naar Kaapstad. Superleuk. Genieten jullie er samen nog maar even flink van.
    Lieve groet van Annet.

• 28 Maart 2014 - 09:34

DLT:

He Anne, leuk verslag weer spannend om te lezen, jij houd wel van een uitgading en van de hoogte, dat lees ik tenminste uit jou verslagen, jonge jonge dat wordt afkikken voor jou als jij weer hier in het platte landje ben, want hier groien geen bergen, na ja een paar in limland, maar deze stellen niets voor, morgen tegen Drunen ,,,,,,ik mis mijn diepe spits. ga je goed XXX DTL