Jarig! - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Anne Beijer - WaarBenJij.nu Jarig! - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Anne Beijer - WaarBenJij.nu

Jarig!

Blijf op de hoogte en volg Anne

19 Februari 2014 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Hallo allemaal,

Alweer even geleden zeg! Daarom nu even een bericht voordat we om 11u gaan beginnen, het laatste dagje in het weeshuis!

Zondag 09-02:
Super lekker weer vandaag, dus even naar de markt geweest. Daarna afscheid genomen van Cindy en toen van het weer gaan genieten. Lekker de hele middag op het strand gelegen met Marlies, Lauke en Marjolein
Eenmaal terug de braai met iedereen voorbereid: salades, watermeloen, hamburgers, sausjes en het vuur aanmaken. Super lekker, afgesloten met kopje thee/koffie en marshmallows!

Maandag 10-02:
We beginnen pas om 11u in het weeshuis. Dus zijn we in de ochtend gaan zwemmen in de zee.
Toen we terug waren uit het weeshuis heb ik even liggen zonnen in de tuin. Daarna mee gekookt met Marlies en Marjolein, en ik was aan de beurt voor het afwassen.
Die avond met Junayne en Roos, de nieuwe coördinatoren, een activiteitenbord gemaakt. Dit weekend naar een kerkmis en met een boot varen.

Woensdag 12-02:
Laatste dag deze week naar het weeshuis. Daar wat gestreken en even met Amyoli en Phila naar de supermarkt gelopen, daarna de kleinste kinderen van school opgehaald. Toen met Mwazimahle even zijn huiswerk gemaakt. En omdat het bijna Valentijnsdag is, allemaal hartjes geknipt en ingekleurd met de kinderen.
Als laatste met Buhle het Afrikaanse alfabet geleerd, echt precies hetzelfde als in het Nederlands!
Thuis lekker in de zon gelegen en pizza gemaakt, verder een rustig avondje gehad.

Vrijdag 14-02:
JARIG, 18 jaar! Al veel cadeautjes gekregen van verschillende mensen in de groep en een groepscadeautje. Toegezongen door de kinderen op de crèche en pannenkoekjes met Nutella getrakteerd. Daarna gedanst, alles verteld over de zomer en een slinger gemaakt.
Na het werken gaan winkelen, mezelf lekker verwend :) 's Avonds uit eten met de meiden bij Primi, en thuis tot middernacht zitten kletsen. Super verjaardag gehad!

Zaterdag 15-02:
Een keertje uitslapen... Daarna de hele dag gaan zwemmen bij Cubana, en nog een lekkere milkshake gedronken.
Thuis gegeten en rond half 10 naar Goldwana gegaan. Nog helemaal niet druk, maar gewoon even war drinken.
Op een gegeven moment gingen Lauke en ik even naar het toilet, en toen we terugkwamen was er een ongeluk gebeurd. En staan hier altijd mannen die aanwijzen waar je kan parkeren, deze was dronken en liep midden op de weg. Toen reed een auto hem aan; heel veel mensen, politie, ambulance en het duurde wel even voordat al die wagens weer weg waren.
We hebben nog wat gedronken, met een groep meiden van een ander vrijwilligershuis staan kletsen en daarna zijn we met de taxi naar huis gegaan.

Zondag 16-02:
Vandaag naar de kerk waar Junayne altijd heen gaat, vooral met 'coloured people'. Om 8u aangereden, langs het township Katanga(waar alle 'gangs' zitten) om nog wat kinderen op te halen en om 9u/half 10 begon de mis.
Echt zo indrukwekkend! Eerst 3 vrouwen die van alles gingen vertellen tegen God. Daarna zingen en dansen, en iedereen doet mee. Een paar mannen begonnen zelfs voor bij het podium te dansen en 1 man ging buikschuiven tussen de rijen stoelen door!
Echt zo anders daar, ze geloven zo in God. Ik weet niet hoe ik het moet beschrijven. Ogen dicht, handen in de lucht tijdens het zingen en ze herhalen telkens, bijna bij elke zin: ''Thank you Lord/God/Jesus!''
Wij werden ook nog voorgesteld en wat mensen gingen wat voorlezen. Daarna werd er weer gezongen. Op het einde konden mensen gezegend worden. Als je voelde dat dat moest, kon je zelf naar voren lopen. Een paar mensen moesten huilen en het gebeurde ook weleens dat mensen hun bewustzijn verloren, dus stonden er mensen achter die die ze konden opvangen als dat gebeurde - gelukkig is het niet gebeurd.
De mis duurde ongeveer 2,5 uur. Dus eenmaal thuis hebben we wat gegeten en meteen door naar de Jesterboat, dat is een boot die langs de kust van PE vaart. Helaas was de vaart gecanceld.
Om de middag te vullen zijn we met Marlies en Marjolein naar de markt geweest, daarna wat gegeten en gedronken bij Cubana.
Thuis gebraaid met z'n allen en als afsluiting van de dag ''Alles is Familie'' gekeken.

Het is bijna 11u, dus ik moet alweer stoppen. Ik zal vanmiddag de foto's erop zetten en deze week nog een verslagje!

Liefs, Anne

• 19 Februari 2014 - 17:13

Joke Steenbergen:

Dag Anne,

Allereerst Hartelijk gefeliciteerd met je 18 jaartjes, zo lekker jong nog.
    Dank voor jou verslag, geweldig wat je aan ervaring op steekt.
    Prettig dat je goed weer hebt.
    Hier gaat alles goed af en toe lijkt wel of het voorjaar al begonnen is ,veel zon en rond de tien graden.
    Anne nog een goede tijd (vliegt voorbij )
    lieve groet harrie en Joke.

• 19 Februari 2014 - 19:49

Marie-José En Family:

Hee Anne,
    Jeetje wat is het toch leuk om te lezen wat jullie allemaal meemaken, en dat is best een hoop!
    Superleuk dat je zo'n gave verjaardag hebt gehad, eentje om nooit meer te vergeten!!
    Lieve An, geniet en we kijken uit naar een volgend verslag.....
    Liefs uit Vught

• 19 Februari 2014 - 20:51

René:

Hoi Anne alles ok als ik het zo lees, geniet er van ik volg je blogs tot de volgende zaterdag onze eerste wedstrijd ben benieuwd hoe het gast zonder onze vaste spits duimen om 17:30 groetjes René

• 20 Februari 2014 - 08:54

DLT:

He die Anne wat een verslag, vogens mij kun jij zo bij een krant als journaliste werken, het is leuk om jou te volgen. Zoals Rene al heeft geschreven spelen wij ons eerste wedstrijd zaterdag, Mieke is dan onze keeper voor deze wedstrijd, ga vandaag met haar in de training ( kom jij ook ?) al een beete oefenen heefts zezelf gevraagd dat vind ik heel goed van haar, na ja wij zien wel hoe het tegen Heesch MA1 gaat, wordt denk ik een vette wedstrijd, have fun again en tot het volgende blog.
    XXXDLT

• 20 Februari 2014 - 20:33

Akkie:

Ha die Anne
    Een beetje laat maar alsnog van harte gefeliciteerd. Ik lees wel dat je een mooie dag heb gehad. En vooral volop geniet van alles wat Afrika tot nu toe te bieden heeft. Je hebt groot gelijk.
    Doeg Akkie

• 18 Maart 2014 - 20:03

Carolien:

hoi Anne

ik zie nu ook dat je jarig geweest bent
    nog een hele late Proficiat maar wel gemeend

groetjes
    Carolien