Week 3: nieuw project - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Anne Beijer - WaarBenJij.nu Week 3: nieuw project - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Anne Beijer - WaarBenJij.nu

Week 3: nieuw project

Blijf op de hoogte en volg Anne

02 Februari 2014 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Molo! (hallo in Xhosa)

Al lang niet meer geschreven, maar nu dan eindelijk een berichtje met alles van de afgelopen week!

Maandag 27-01:
Net met Martijn gesproken en we mogen 2 projecten tegelijk doen! Maandag t/m woensdag gaan de naar hetzelfde weeshuis als eerst en donderdag + vrijdag gaan we naar een crèche in een township. Echt precies goed, gelukkig kon het zo geregeld worden!

Dinsdag 28-01:
Vandaag al vroeg op en in de ochtend meteen naar het strand gezwommen, om half 10 zwommen we al in de zee! Het is heel warm hier, tegen de 35 graden. In het weeshuis dus niet zo veel gedaan, wat gestreken en mee eten gemaakt.
Daarna vroeg Mama Gladys of we mee wilden naar de school van een paar kinderen, om mee met de juffrouw te praten. Super leuk natuurlijk! Eerst in de school een halfuur wachten, omdat die juf nog gymles moest geven terwijl ze met ons had afgesproken. Toen ze eindelijk kwam, zei ze tegen Gladys dat ze er op de afgesproken tijd was, maar dat Mama Gladys er niet was. Kleine discussie, toen zei Mama Gladys iets tegen ons. En wat toen gebeurde was echt raar: opeens begon de juffrouw heel aardig te doen, toen ze begreep dat wij ook mee waren gekomen.
Eenmaal in een super mooi klaslokaal aangekomen, met alfabet en veel posters op de muur, vertelde de juffrouw dat de 5 kinderen uit het weeshuis die bij haar in de klas zitten, erg ver achterlopen. Dus of wij goed konden kijken of ze hun huiswerk wel maken en daarbij ook helpen. En vooral veel Engels tegen ze spreken. Daarna nog wat met haar gepraat en toen vertelde ze dat als kinderen ruzie hebben, ze elkaar mogen slaan, omdat ze dan voor zichzelf opkomen. Echt zo anders dan in Nederland!

Donderdag 30-01:
Vandaag voor het eerst naar de crèche, dus wat vroeger op dan normaal. Super leuk in de crèche, veel structuur en hele lieve kindjes. Wel jammer dat de jongsten geen Engels spreken, zo kan je minder goed met ze praten. Wat ze wel allemaal kennen is: ''Teacher, teacher, look me!''
Er worden veel normen en waarden bijgebracht, en bijvoorbeeld ook met je hand voor je mond hoesten.
Eenmaal thuis lekker naar het strand geweest met Lauke en Petra, heel lekker water en even zonnen.
s' Avonds niet helemaal lekker, dus vroeg naar bed.

Vrijdag 31-01:
Weer een leuke dag in crèche, nog beter dan gisteren. De kinderen over de zintuigen geleerd, geknutseld, een boek voor gelezen en gewoon lekker spelen.
Eenmaal terug lekker in de tuin gelegen. En in avond als afscheid van Mariana bij Barney's gegeten!

Zaterdag 01-01:
Eindelijk naar Jeffrey's Bay! 's Ochtends samen met Henri, Kylie en Lauke in de gehuurde auto aangereden. Echt het mooiste van de hele dag en het meest genoten van de route; lekker muziekje op, een beetje kletsen en naar de bergen buiten kijken.
Eenmaal aangekomen Henri bij zijn hostel afgezet en langs de KFC Drive Thru gereden, ja het wordt een lekker gezond dagje ;)
En toen bij het strand... een bruine zee! Wij hadden een blauwe zee verwacht, met een super mooi wit strand en veel watersporters. Dat viel dus wat tegen, even gelegen maar eigenlijk te veel wind. Dus toen op het terras gezeten, waar de andere groep van het bungeejumpen ook was aangekomen. Allerlei enthousiaste verhalen aangehoord, toch wel een beetje spijt dat ik niet heb gesprongen. Petra wil nog een keer, dus we gaan we toch over nadenken om een keer te gaan. Als we tenminste iemand vinden die ons wil rijden!
Daarna wilden wij in Jeffrey's By eigenlijk winkelen, alles was gesloten en we zijn weer teruggereden naar PE. Onderweg langs 3 bosbranden gereden, zo heet was het! Toen bij winkelcentrum Greenacres nog even gewinkeld en een ijsje gegeten. Thuis eten besteld en daarna een film gekeken.

Vandaag nog lekker een dagje niksen; in de tuin liggen, filmpje kijken en wat lezen. Misschien nog even naar de markt of naar het strand, we zien wel...

Tot volgende week!
Anne

• 02 Februari 2014 - 18:09

Annet:

Hoi Anne,
    Je kunt je belevenissen goed op papier zetten; heel leuk om te lezen.
    Jullie zijn nu al weer 3 weken weg; snel gaat het toch allemaal. Gelukkig hebben jullie nu een voller programma. Ik zou jullie wel eens met die kindertjes bezig willen zien. Maar zo te lezen gaat dat jullie echt wel goed af en vinden jullie dat ook hartstikke leuk om te doen. Gaan jullie elkaar nu ook meppen als je het niet eens bent met elkaar???? Overal gaat het er weer anders aan toe, dat zie je maar weer.
    Opa en oma waren zo enthousiast om jou live te kunnen zien/spreken.
    Nou Anne, veel plezier weer en tot je volgende mailtje.
    Lieve groet,
    Annet.

• 03 Februari 2014 - 08:26

DLT:

He Anne, hoe is het met jou, hoef het eigenlijk niet te vragen als ik de fotos zie dan denk ik het lukt wel met deze ANNE,,,, heb jou verslag weer gelezen, leuk verhaal maar jij moet toch oppassen met als die drank en het KFC eten wij hebben jou weer nodig in het team,(conditie) heb ook van elsi en sanni gehoort dat jij hardloop schoenen heb gekocht,,,,,super,,,,, verder alle fotos bekeken, ziet er heel goed uit strand en ook bij de opgezette leeuwen. ha ha,,,, zo ik ga nu aan de gang met werken nog veel plezier in afrika, zie je XXXDLT

• 03 Februari 2014 - 13:18

Saskia Goutziers:

Hi Anne,

Jullie beleven hele interessante en leuke avonturen. Prachtig!
    Heb je Pien toevallig ook in je mail staan? Vindt ze vast hartstikke leuk.
    Haar e-mailadres is piengoutziers@icloud.com.

Hier op Bonaire is het ook goed toeven en dat slaan herkennen we wel.
    Op Bonaire worden de kinderen nog behoorlijk spartaans opgevoed. Het komt zelfs voor
    dat op de lokale scholen de kinderen een tik van een leerkracht krijgen in groep 7/8.
    Het zijn ook niet allemaal schatjes die hier zitten, toegegeven. Maar wat wil je, ze worden
    vaak thuis aan hun lot overgelaten omdat de moeder 3 baantjes heeft en pa loopt te lanterfanten en
    te drinken. Zelfs de riem wordt dan nog wel eens gebruikt.... Hiernaast speelt er veel incest en inteelt op
    het eiland. Het is een kleine gemeenschap en iedereen is bijna wel familie van elkaar.

Het blijft een prachtig eiland en we genieten er volop van, maar niets is wat het lijkt en politiek speelt hierbij een grote rol. Corruptie is nog steeds aan de orde van de dag, ook al probeert men dit vanuit Nederland eruit te halen. Dat is niet eenvoudig en zal nog wel een paar generaties duren. Ik ben hierover een boek aan het lezen, echt interessant. Zullen we via FaceBook linken? Kun je ons ook met foto's volgen. ;-)

Lieve groeten uit zonnig Bonaire.
    Familie Goutziers